© 2020 by Jolien Joncheere. All rights reserved.

 

 

Wat is Ruesi Dat Ton of Thaise Yoga?

Ruesi Dat Ton is een vorm van yoga specifiek gericht op zelfzorg. Je wordt integraal betrokken bij je eigen gezondheid. Het omvat het uitvoeren van zachte, langzame bewegingen, met zo'n precisie dat je er zowel je kracht, lenigheid als evenwicht mee bevordert. Door de bewegingen te koppelen aan je ademhaling verbetert regelmatige beoefening bovendien je uithouding. Ruesi Dat Ton omvat verder ook technieken om zelf je lichaam te masseren en spanningen te herkennen en los te maken. Zelfzorg op z'n best dus, en 24u op 24u binnen handbereik!

 

De houdingen worden slechts een comfortabel aantal tellen aangehouden en zijn heel toegankelijk, zelfs voor zij die denken dat ze niet lenig genoeg zijn om aan yoga te doen. 

De houdingen vereisen geen eerdere ervaring en zijn eenvoudig te leren en uit te voeren door zowel de jonge als de oudere beoefenaar. De oefeningen zijn ook uitermate geschikt om zelf in je dagelijkse routine te integreren, ofwel als oefenprogramma (lichte krachttraining en stretching), maar ook om doelgericht te werken op gebieden waar je pijn hebt of waar je meer flexibiliteit wil hebben. Terwijl de ene spier of pees gestretcht wordt, wordt de andere versterkt. De hele routine heeft bovendien een meditatief karakter, waardoor je je hoofd even volledig leeg kan maken en ook je concentratie verbetert.

t's easy.

Waar is Ruesi Dat Ton allemaal goed voor?

  • verbetering van het lichaamsbesef

  • verbetering van de uitlijning van het lichaam

  • verlichting van pijn en spanning in de spieren

  • vermindering van bewegingsbeperkingen

  • voorbereiding op meditatie, maakt het hoofd leeg

  • toename van kracht en flexibiliteit

  • helpt ons discipline/karakter te kweken

  • stimulatie van de bloedcirculatie, lymfe en zenuwgeleiding

  • verbetering van de ademhaling

  • verbetering van het immuunsysteem (door de stimulatie van de lymfecirculatie)

  • gaat concentratiestoornissen tegen

  • verbeteren van de spijsvertering

  • kan dienen als opwarming of als cooldown na andere fysieke inspanning